Regels voor verhuurders
Verhuurt u een woning? Dan gelden er regels. Die regels zijn er om huurders te beschermen. Ze gelden voor particuliere verhuurders, bemiddelaars, woningcorporaties én werkgevers die woonruimte regelen voor buitenlandse werknemers.
Wat mag een verhuurder wel en niet doen?
Een verhuurder:
- Behandelt huurders gelijk. Discriminatie mag niet.
- Laat huurders zich veilig voelen. Bedreigen of intimideren mag niet.
- Vraagt maximaal 2 maanden kale huur als borg.
- Maakt altijd een schriftelijke huurovereenkomst.
- Vraagt alleen servicekosten die in de wet staan (zie Burgerlijk Wetboek art. 259 en 261 van Boek 7).
- Vraagt géén bemiddelingskosten aan de huurder.
- Geeft schriftelijke informatie over: rechten en plichten van de huurder, borg, contact, meldpunt, servicekosten, puntentelling en maximale huurprijs.
- Houdt zich aan de maximale huurprijs voor woningen tot en met 186 punten.*
- Verhoogt de huur niet meer dan wettelijk mag.
* Deze punten worden berekend volgens het woningwaarderingsstelsel (WWS), een systeem van de overheid dat de kwaliteit van een woning bepaalt.
Meldpunt goed verhuurderschap
Ziet u dat een verhuurder zich niet aan de regels houdt? Meld het bij de gemeente. Dat kan als huurder, woningzoeker of omwonende. Uw melding helpt ons om ongewenst gedrag aan te pakken. Zo zorgen we samen voor goed verhuurderschap in Zundert.
Melding maken
Wilt u iets melden? Vul dan het formulier 'Meldpunt goed verhuurderschap' in. U kunt ook anoniem melden. Dan vult u uw eigen gegevens niet in. We hebben wél het adres nodig van de woning waar het om gaat. Let op: bij een anonieme melding kunnen we u niet terugmailen. Ook is het dan soms moeilijker om de melding goed te onderzoeken.
Wat gebeurt er nu uw melding?
We denken met u mee. Soms nemen we contact op voor extra informatie (tenzij u anoniem meldt). We geven advies en verwijzen u eventueel door. Als dat nodig is, spreken we de verhuurder aan. De gemeente kan dan een waarschuwing geven of een boete opleggen.
Niet elke melding hoort hier thuis
Dit meldpunt is bedoeld voor situaties waarin een verhuurder zich niet aan de regels houdt. Bijvoorbeeld als er geen huurovereenkomst op papier is. Of als je meer dan 2 maanden kale huur als borg moet betalen.
Andere meldingen, zoals burenoverlast, illegale bewoning, problemen met afval of inbreuk op privacy, horen bij een ander meldpunt. Zo’n melding over uw woon- of leefomgeving doet u eenvoudig via Signalen. U kunt 24 uur per dag meldingen over de openbare ruimte doorgeven.
Andere klachten?
Heeft u vragen over huurprijzen, servicekosten of onderhoud?
Kijk op de website van de Huurcommissie.
Wilt u iets melden over overlast of de woonomgeving?
Die meldingen kunt u 24 uur per dag doorgeven via Signalen.
Heeft u vragen over wat uw rechten zijn?
Neem dan contact op met het Juridisch Loket Breda. Zij geven informatie, tips en voorbeeldbrieven. Zo staat u sterker in uw recht.